eszkoła plan lekcji home
Slide background

INFORMATYCZNE

od 1951

ZSR CKP GRODKÓW

TECHNIKUM

INFORMATYCZNE

ZASADNICZA SZKOŁA ZAW.

for better timings

NEW TRANSITIONS

slide, fade, scale, skew and rotate layers even in 3D

INTERFACE REVAMP

working with the plugin is more easy

EKONOMICZNE

SAMOCHODOWE

MECH. ROLNICTWA

Slide background

PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI...

video + audio

video

video

TECHNIKUM INFORMATYCZNE

Slide background

KKZ

Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe

+zajęcia e-learningowe

KWALIFIKACJE M.1 i M.2

by mouse move

+w 100% za darmo!

kaczmarskiW roku szkolnym 2016/2017 w klasie IV Technikum Ekonomicznego i Technikum Agrobiznesu przeprowadzony został na zajęciach języka polskiego cykl lekcji w ramach innowacji pedagogicznej „Aluzja literacka i historyczna w piosenkach Jacka Kaczmarskiego.

Autorem i osobą prowadzącą innowację była p. Iwona Sibińska.

Celem innowacji było wyposażenie uczniów w dodatkową wiedzę, którą mogliby wykorzystać podczas egzaminów maturalnych z języka polskiego (zarówno w części pisemnej, jak i ustnej). Analiza i interpretacja piosenek Jacka Kaczmarskiego miała nauczyć rozpoznawania w tekstach kultury aluzji literackich i historycznych, poszerzyć i ugruntować wiedzę uczniów na temat wydarzeń i postaci związanych z polską historią.

W ramach innowacji przeprowadzone zostały następujące tematy:

· Jacek Kaczmarski – biografia jako klucz do interpretacji twórczości

· Jacek Kaczmarski „Lalka, czyli polski pozytywizm” – analiza środków wyrazu

· „Prośba” Jacka Kaczmarskiego jako zapis czasu nienawiści

· Nawiązania do ideałów renesansowych w piosence Jacka Kaczmarskiego „Jan Kochanowski”

· Jak czeka nas przyszłość? – rozważania w oparciu o piosenkę Jacka Kaczmarskiego „Nasza klasa”

· Klasowy koncert piosenek Jacka Kaczmarskiego.

Wymienione w tematach zajęć utwory omawiano pod kątem występujących w nich odniesień do różnych tekstów kultury oraz wydarzeń i postaci historycznych. Przywoływane były również inne piosenki Jacka Kaczmarskiego, takie jak „Mury”, „Ballada katyńska”, „Modlitwa o wschodzie słońca”, „Korespondencja klasowa”, ”Rejtan, czyli raport ambasadora”, „Pan Kmicic – Potop”. W trakcie zajęć wykorzystywane były nagrania piosenek w wykonaniu Jacka Kaczmarskiego i fragmenty z jego koncertów, by uczniowie mogli zobaczyć, jakie emocje towarzyszyły zarówno artyście, jak i publiczności, co z kolei pozwalało na lepsze zrozumienie treści zawartych w omawianych tekstach. Odwoływano się również do innych tekstów kultury, poruszających podobne do omawianych zagadnienia.

Z wypowiedzi uczniów wynikało, że byli zainteresowani tematyką zajęć. Szczególne zainteresowanie wzbudziły zajęcia dotyczące stanu wojennego. Wyrazili opinię, że zajęcia były atrakcyjne ze względu na prezentowane nagrania z koncertów. Lekcje stały się okazją do powtórzenia przed maturą zagadnień z języka polskiego i historii, co – w opinii uczniów – jest formą o wiele ciekawszą niż tradycyjne powtórki.

Akcje charytatywne
32
Numer na piątek
: 32
:-)

Odwiedza nas 34 gości

wilczybieg2

DreamSpark

moodle-logo